پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


ارتباطات >> در ادامه مطلب 
ارتباطات چيست؟ اگر اين مسئله تا اين اندازه مهم است، چگونه مي توان اطمينان يافت كه وقتي يكنفر با شخص ديگري صحبت مي كند، شخص مقابل مي شنود و درك مي كند؟چطور مي توانيم بفهمیم كه آيا پيام(علامت) نه تنها شنيده شده(خوانده شده) بلكه ادراك هم شده است؟چگونه مي توانيم از اشتباهات جلوگيري كرده و ارتباطات موثر را افزايش دهيم.


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:, ׀ <-PostCategory-> ׀

 

 

>>

 

مقایسه‌ای آماری بین جماران و ناوشکن‌های مطرح جهان >> در ادامه مطلب

یکی از راه‌های ساده برای شناخت توانایی‌های هر وسیله، مقایسه است. عادتی دیرینه در ایرانیان که دوست دارند هر دستاورد و شاخصه و معیاری را با همنوعانش در جهان مقایسه کنند. این مسئله در بحث تجهیزات نظامی نیز صادق است. همین امر، موجب شد تا به مقایسه‌ای اجمالی بین جماران و برخی ناوشکن‌های معروف جهان بپردازیم. نکات قابل تأملی در این مقایسه وجود دارد که مطالعه آن، خالی از لطف نیست


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:مقایسه , ناوشکن , جماران , ناوهای برتر جهان, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی متصل به بویه استخراج >> در ادامه مطلب

نوع دیگر سکو،سکوی شناور متصل به بویه (حجم استوانه‌ای تو خالی) یا مهار نقطه‌ای برای اعماق تا 170 متر است. شناور این نوع سکوها معمولاً شبیه نفتکش‌های بزرگ است و برای ذخیره سازی و عملیات اولیه لازم فضای کافی در آن وجود دارد.بعد از تصفیه اولیه،نفت به نفتکش دیگری که به نفتکش استخراج متصل می‌شود انتقال می‌یابد و به نقاط مورد نظر حمل می‌شود. راه حل دیگری نیز وجود دارد که می‌توان سکوی استخراج را حذف نمود و تأسیسات لازم را در بویه بزرگتری تعبیه کرد. در این حالت نفت مستقیماً از سکو به نفتکش حمل کننده منتقل می‌شود. در طرح نمایش داده شده در زیر ، اتصال لازم بین نفتکش استخراج و رایزر بوسیله یک المان قوی بنام یوک (Yoke) تأمین می‌شود.

 >>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکوی , متصل , بویه ,استخراج,, ׀ <-PostCategory-> ׀

سکوی نیمه مغروق >> بقیه در ادامه مطلب

درگذشته حفاری درآب‌های تا عمق 18 متر ازروی شناورهای متشکل از یک یا چند پانتون (حجم‌های مکعبی شکل بزرگ) که عرشه را با ستون‌هایی نگه می‌داشتند انجام می‌گرفت.چنین سکوهایی تا منطقه عملیاتی به صورت شناور انتقال یافته و سپس باوارد کردن آب به داخل پانتون سکو بر کف دریا قرار می‌گرفت و حفاری آغاز می‌شد. درطول زمان شناوری چنین سکوهایی مشاهده می‌شد که این نوع سازه‌ها درپاسخ به تحریک امواج دریا حرکت کمی را به نمایش می‌گذارند. بعدها،این خصوصیت در طراحی سکوهای نیمه مغروق به کار گرفته می‌شد. البته امروزه در این سکوها درهنگام حفاری در آب‌های عمیق بازهم سکو به صورت شناور باقی می‌ماند و تنها از مهارهایی جهت مگه داشتن سکو در موقعیت مورد نظر استفده می‌شود.

>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو, دریایی , نیمه مغروق, ׀ <-PostCategory-> ׀

انواع کشتی های صیادی >> بقیه در ادامه مطلب

کشتی‌های صیادی برخلاف آنچه همه فکر می‌کنند انواع مختلفی دارند. شناورهای Troll ، Gilnetter ، Purse seiner و  Trawler از مهم‌ترین کشتی‌های صیادی به حساب می‌آیند.

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:انواع ,کشتی , صیادی, ׀ <-PostCategory-> ׀

 

ناوچه سبک >> بقیه در ادامه مطلب

ناوچه سبک (Corvette) یک کشتی جنگی کوچک،با قابلیت مانور بالا و آتش بار سبک است.در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان کشتی محافظتی برای کاروان‌های دریایی در آمدند.

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:ناوچه , سبک, ׀ <-PostCategory-> ׀

موشک زیرسطحی اژدر اشکوال >> در ادامه مطلب

در سال1995،خبرهایی منتشرشد مبنی براینكه روس‌ها یك موشك زیرسطحی غیرهدایت شونده دارند كه سرعت آن به طور فوق‌العاده‌ای از سرعت موشك‌های دیگر این رده بیشتر است.

در سال 1995، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینكه روسها یك موشك زیرسطحی غیرهدایت شونده توسعه داده اند كه سرعت آن به طور فوق العاده ای از سرعت موشك های دیگر این رده بیشتر است و هیچ نمونه مشابه غربی نیز ندارد. از همان هنگام از این موشك با عنوان اشكوال، در منابع نام برده شد. ویژگی مورد توجه این موشك سرعت فوق العاده بالای آن در نزدیك شدن به هدف است كه عملاً شانس زیادی برای شناورهای سطحی و زیرسطحی برای فرار از این موشك باقی نمی گذارد.
                                                        >>

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:موشک , اثرسطحی , اژدر اسکوال, ׀ <-PostCategory-> ׀

ناوشکن ها >> بقیه در ادامه مطلب

در آغاز سده‌ی ۲۱، ناوشـکن‌ها سنگین‌ترین واحدهای جنگ سطحی برای استفاده عمومی هستند. تنها ۴ کشـور (آمـریکا، روسـیه، فـرانسه و پــرو) ناوهای سنگین‌تر در خدمت دارنــد.

ناوشکن (به انگلیسی: Destroyer) یک کشتی جنگی سریع، با توان مانور بالا و همزمان پایداری زیاد است که برای مقاصد اسکورت شناورهای بزرگتر در ناوگان‌های دریایی و یا گروه نبرد بکار می‌رود (در اصل قایق‌های اژدرافکن، بعدها زیردریایی‌ها و هواپیماها).
>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:ناوشکن, ׀ <-PostCategory-> ׀

فرم بدنه کشتی (نقشه خطوط بدنه Ship Form)>>بقیه در ادامه مطلب

فرم بدنه کشتی از نظر پایداری و نیز مقاومتی که در برابر رانش ایجاد می‌کند بسیار مهم است. سطح بیرونی یک کشتی مانند سطح یک جسم جامد با خمیدگی‌هایی در دوجهت می‌باشد. خمیدگی‌های نشان دهنده‌ی این سطح را نمی‌توان با اصطلاحات ریاضی بیان نمود گرچه بارها سعی شده است تا این سطح بوسیله‌ی ریاضی نمایش داده شود. بنابراین احتیاج به نقشه‌هایی است تا سرحد امکان سطح بیرونی یک کشتی را به تفصیل نشان دهند. نقشه نشان دهنده فرم بدنه به نقشه خطوط بدنه (Line plan) معروف است. فرم بدنه از سه سری نقشه تشکیل شده است.

>>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:فرم بدنه کشتی , ׀ <-PostCategory-> ׀

کشتی‌های Q-Max >> بقیه در ادامه مطلب

 

کشتی‌های Q-Max نوعی از شناورها هستند که اکثراً به حمل گاز طبیعی مایع (LNG) می‌پردازند. در نام این کشتی‌ها، حرف Q اشاره به نام کشور قطر (Qatar) دارد و "Max" نیز به حداکثر سایز کشتی برمی‌گردد که توانایی پهلوگیری در ترمینال LNG قطر را دارد. کشتی‌های از این نوع، از بزرگترین شناورهای حامل گاز طبیعی مایع در جهان هستند.

 >>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:کشتی ,QMAX, ׀ <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی