پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


کشتی هایی با ابعاد شناخته شده >> در ادامه مطلب

تقسیم‌بندی کشتی‌ها با معیارهای مختلفی انجام می‌شود از جمله ظرفیت یا تناژ و ابعاد. از آنجا که کشتی یک وسیله نقلیه با امکان تحرک در سراسر دنیا می‌باشد که باید بتواند از برخی از کانال‌ها و تنگه‌های کم عرض و حتی با محدودیت طولی عبور کند، لذا باید یک تقسیم از این نظر برای کشتی‌ها در نظر گرفته می‌شد. البته این تقسیم‌بندی و نام‌گذاری‌ها تعریف مشخص جهانی ندارد و مقادیر بصورت تقریبی بیان شده‌اند اما عمده نامگذاری‌ها بر اساس تجربه افراد این رشته صورت گرفته است.

در زیر تقسیم بندی آن ها آورده شده است


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:تقسیم بندی , شاخه ای , شناورها, ׀ <-PostCategory-> ׀

ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﻴﺮوﻫﺎی وارد ﺑﺮ یک ﺟﺴﻢ ﻣﻐﺮوق در ﺗﺎنک ﻋﺪدی >> بقیه در ادامه مطلب

در ﺳﺎل ﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ رﺷﺪ ﭼﺸﻢ ﮔﻴﺮ ﻓﻦ آوری راﻳﺎﻧﻪ ای در اﻧﺠﺎم ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﭘﻴﭽﻴﺪه و ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻋﺪدی، ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﺪل ﺳﺎزی‬ ‫ﻫﺎی ﻋﺪدی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻣﻮاج و ﺑﺮرﺳﻲ اﻧﺪرﻛﻨﺶ آن ﻫﺎ ﺑﺎ ﺳﺎزه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ درﻳﺎﻳﻲ ﻧﻴﺰ، ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮاردی اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻘﺒﺎل ﻗﺮار‬ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ ﻛﺎرﻫﺎیی ﻛﻪ به روش المان محدود اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻣﺪل ﻋﺪدی اﺳﺖ ﻛﻪ ‪ Ohyama‬و ‪ Nadaoka‬ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر‬ ﺑﺮرسی اﻣﻮاج خطی، ﻏﻴﺮخطی و ﻧﺎﻣﻨﻈﻢ اراﺋﻪ ﻛﺮدﻧﺪ

 

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:نیروهای , جسم مغروق , تانک , عددی, ׀ <-PostCategory-> ׀

بنادر دریایی ایران >> در ادامه مطلب

در قسمت زیر برای شما لسیتی از بنادر ایران و قابلیت های آنها آماده شده است

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:بنادر , دریایی , ایران, ׀ <-PostCategory-> ׀

شناورهای هیدروفویلی >> بقیه در ادامه مطلب

در شناورهای هیدروفویلی بالک‌هایی در زیر شناور نصب گردیده که باعث تولید نیروی برآ (جدا شدن بدنه از سطح آب) می‌گردد. با افزایش سرعت شناور، نیروی برآ نیز افزایش خواهد یافت و این افزایش به حدی خواهد بود که بدنه شناور از سطح آب جدا شود. در این زمان با توجه به جدا شدن بدنه از سطح آب، نیروی مقاوم یکباره کاهش خواهد یافت. پس از بلند شدن بدنه از سطح آب بایستی نیروی برآ ثابت باقی بماند. در غیر اینصورت شناور به هوا پرتاب خواهد شد

            >>


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:شناورهای , هیدروفویل, ׀ <-PostCategory-> ׀

عنوان مقاله :ویرایش جدید پیام‌های باینری در سیستم شناسایی اتوماتیک شناورها (AIS)

سیستم شناسایی اتوماتیک شناورها از جمله تجهیزات نوین رادیویی است که به منظور افزایش ایمنی دریانوردی طراحی و نصب آن بر روی شناورهای مشمول، الزامی شده است. وظیفه اصلی این سیستم تبادل اطلاعات میان شناورها با یکدیگر و ایستگاه ساحلی مخابرات دریایی است


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سیستم, اتوماتیک , شناسایی,شناورها, ׀ <-PostCategory-> ׀

عنوان مقاله :طراحی و ساخت ربات ماهی قزل آلا با استفاده از میکروکنترلر AVR

 

امروزه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برای کسب حقایق عالم نیاز به همگام شدن با قوانین طبیعی را دارند و در این زمینه طبیعت بهترین الگو و آموزگار است. علم بیونیک در زمینه‌ی علوم دریایی نیز به تازگی رشد کرده است و انسان در پی ساخت سریع‌ترین وسیله در زیر آب، استفاده از نحوه‌ی حرکت ماهیان را بررسی می‌کند.

در این مقاله ابتدا نحوه‌ی حرکت ماهی قزل آلا بررسی شده است و سپس با توجه به فرم بدن این ماهی و حرکت آن، ربات ماهی قزل آلا ساخته شده است. این ربات به کمک ریموت کنترل توسط کاربر فرمان‌دهی می‌شود و هماهنگی با اجزای داخلی ربات توسط میکروکنترلر AVR و برنامه‌نویسی C انجام می‌گیرد.

در این تحقیق از این جهت که نحوه حرکت هرکدام از سرووموتورهای محرک مفاصل ربات ماهی توسط رابطه سینوسی نسبت به زمان و مکان کنترل می‌شوند حرکت نرم دسته‌ی کارانجی فرم بصورت سینوسی مدل سازی شده است. در ابتدا در نرم‌افزار Matlab نحوه‌ی تغییر مفاصل و میزان دامنه نوسان و فرکانس حرکتی هر کدام مدل سازی شده و این معادلات زمانی-مکانی به هرکدام از سرووموتورهای مفاصل حرکتی ربات داده می‌شوند.

محدودیت‌های این کار پژوهشی شامل نگه‌داشتن چگالی ماهی در حدود چگالی آب یعنی یک می‌باشد تا براحتی بتواند به بالا و پایین قوس کند. و برای تأمین این مورد مجبوریم وزن ماهی (kg) را حدوداً با حجم آن (m3) مساوی کنیم. ساخت این ربات می‌تواند جایگزینی برای ربات‌های زیرآبی مثل ROVها و AUVها باشد.


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:طراحی , ربات , ماهی , قزل آلا , میکروکنترلر, ׀ <-PostCategory-> ׀

معرفی مهندس محمد مونسان >>درادامه مطلب

مهندس مونسان شخصی که بدون شک جامعه ی دریایی ایران مدیون زحمت ها و تلاش های زیاد اوست . در آموزش دریایی امروزه کشور به دلیل وجود کتاب های مهندس محمد مونسان تغییرات بارزی مشاهده می شود . مهندس مونسان عضو عیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان که تاکنون علاوه بر تدریس و فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی به تالیف و ترجمه ی چندین کتاب راهبردی در زمینه ی کشتی سازی پرداخته است .

مصاحبه ای اختصاصی با ایشان در ادامه مطلب


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:شخصیت , دریایی , مهندس محمد مونسان, ׀ <-PostCategory-> ׀

معرفی دکتر مرتضی ضیاالدینی >>بقیه در ادامه مطلب

یکی از سیاست‌های پایگاه جــامع مهندسی معماری دریایی ، معرفی اشخاص و چهره‌های علمی و اجرایی در زمــینه‌ی علوم دریایی است.بـر همین اساس به معرفی دکتر مرتضی ضیاء الدینی می‌پردازیم.

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:معرفی , اشخاص , دریایی , دکتر ضیاالدینی, ׀ <-PostCategory-> ׀

نرم افزار Ship Constructor 2008

نرم افزاری است که روی اتوکد نصب می شود و امکان طراحی جزئیات و مدلسازی برای مهندسی تولید در بخش سازه های دریایی را فراهم می آورد. این نرم ‏افزار تحت اتوکد 2007 یا 2008 و نرم‏ افزار Autocad 3D 2012 است و علاوه بر طراحی کشتی، در طراحی پالایشگاه‏ها و نیروگاه‏ها نیز کاربرد دارد


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:نرم افزار , مدل سازی , سازه , دریایی , اتوکد, طراحی کشتی , پالایشگاه , نیروگاه, ׀ <-PostCategory-> ׀

 نرم‌افزار تولید جدول آفست >> دانلود در ادامه مطلب

بوسیله‌ی این نرم افزار قادر خواهید بود جدول آفست متناسب با شناور خود را استخراج کنید. کافی است پارمترهایی مانند LBP ، عرض، و آبخور طراحی را داشته باشید. سپس با تعیین تقریبی ضریب بلوکی بدنه، جدول آفست را استخراج کنید.


ادامه مطلب
نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:نرم افزار , تولید , جدول , آفست, ׀ <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی